Natanz Minaret

Author:  Alireza Seifi

Software: 3ds Max + Zbrush + Mudbox + Photoshop

Description: The real Natanz Minaret was an almost ruined structure until 70s. It’s a huge sign of Iranian brickwork tradition. I had a rare and interesting photo of the ruined time from the appreciating Scorpion Publishing, so I started to make the entire Minaret but the head part gave me a good shot and details of bricks was really interesting, therefore I just focused on head and left the other parts.

Making an old monument full of detailed and accurate brickwork with a single PC has always been a challenging matter for me. If you decide to sculpt models you should pay lots of time for rendering displacements in Max, as I did this way and rendering took almost one and half day for a Vray 4K size. If you try to make some brick samples and then clone/spread them all over the scene then controlling this large scene would happen as your main problem.

Sculpting the Minaret in Mudbox took a considerable time and the Mudbox scene was almost 2 GIG, Also the notable thing was that I couldn’t just export the lowpoly models to Max and I had to export a semi-large model in order to keep all those brick details. After it all the matter was just lighting. I do like that way of covering the whole scene by hemispherical skies to distribute all the light rays through the scene. Of course I’m a high contrasted image fan, so I always try to darken the shadowed areas in a exaggerated and extraordinary way. This is what I either did for this project. I wish all this comes helpful.

El verdadero Minarete de Natanz era una estructura casi en ruinas hasta los 70’s. Es un gran ejemplo de la tradicional construcción en ladrillo iraní. Yo tenía una foto rara e interesante de su época en ruinas de la publicación Scorpion Publishing, así que empecé a hacer el minarete, pero toda la parte de cabeza me dio un buen de trabajo y los detalles de ladrillos era muy interesante, por lo que me concentre en la cabeza y deje un poco de lado las otras partes.

Hacer un monumento antiguo lleno de ladrillo detallado y preciso con un solo PC siempre ha sido un asunto difícil para mí. Si se decide esculpir el modelo se tiene que invertir mucho tiempo para la prestación de los desplazamientos en Max, como lo hice de esta manera y el render tomo casi un dia y medio con V-Ray. Si se trata de hacer algunos ladrillos base para clonarlos y repartirlos por el modelo, entonces controlar una escena tan grande sera el principal problema.

Esculpir el minarete en Mudbox tomó un tiempo considerable y la escena en Mudbox era casi de 2 gigas, también lo notable era que yo no podía simplemente exportar un modelos lowpoly a Max, tuve que importar un modelo semi-grande con el fin de mantener toda los detalles de ladrillo. Después de todo esto era solo cuestión de iluminación. Me gusta la opción de cubrir toda la escena con cielos hemisféricas para distribuir todos los rayos de luz a través de la escena. Por supuesto, Soy fanática de las imágenes con alto contraste, así que siempre trato de oscurecer las zonas de sombra de una manera exagerada y extraordinariam y eso fue lo que hice para este proyecto. Ojalá todo esto les sea útil.