Zabeel Tower

Author: Mekene Images

Software: Rhino + 3ds Max + V-ray

Description: This project was my entry to the 2009 edition of Thyssen Krupp international competition. The aim was to design an iconic tower located in the Zabeel Park in Dubai. The main feature of the tower lies in its envelope. It is made of hundreds of sails cut in a special fabric that captures water from dew. This is possible because all these sails can unfold at night to collect water from dew. They then collapse during the day, providing an efficient protection against the sun.

The sketching, form research and concept development were made in rhino3D with the help of Paneling Tools, an incredibly powerful plugin for rhino. Once satisfied with the project, I moved it to 3ds max for further refinement : detailing the envelope, making open and closed version of it, etc. Because I did everything on this project from the initial sketches to the final images, I had very very little time left for the rendering. I used v-ray as always, but with a very straightforward setup and ridiculously simple materials.

Este proyecto fue mi entrada a la edición 2009 de la competencia internacional Thyssen Krupp. El objetivo era diseñar una torre emblemática a ubicarse en el Parque Zabeel en Dubai. La característica principal de la torre se encuentra en su envoltura, se compone de cientos de velas cortadas en una tela especial que capta el agua de rocío. Esto es posible porque todas estas velas puede desplegarse en la noche para recoger el rocío y se cierran durante el día, proporcionando una protección eficaz contra el sol.

El boceto, la busqueda formal y el desarrollo de conceptos se hicieron en Rhino3D con la ayuda de Paneling tools, un plugin increíblemente poderoso de Rhino. Una vez satisfecho con el proyecto, lo pase a 3ds Max para un mayor refinamiento: detallado de la envoltura, elaboración de las versiones abierta y cerrada de la misma, etc, Como yo hice todo en este proyecto desde los bocetos iniciales a las imágenes finales, me quedo muy poco tiempo para los renders, utilice V-Ray como siempre, pero con una configuración muy sencilla y materiales ridículamente simples.